Binele se face cu încredere, optimism, seriozitate, dăruire, empatie
31 Ianuarie 2024
Fondul pentru un viitor mai bun în comunități este un program de finanțare administrat de Federația Fundațiilor Comunitare din România, finanțat de Lidl și implementat prin rețeaua fundațiilor comunitare.
În 2020, Fundația Comunitară Iași a implementat acest program la Vaslui, în 2022 la Botoșani, iar în 2023 am ajuns la Suceava.
Astăzi, împreună cu profesor Anca Paraschiva Iordache, președinte Asociația Părinților și Profesorilor din Colegiul Economic ,,Dimitrie Cantemir” Suceava povestim despre proiectul „Oportunități și provocări în alegerea carierei”.
Care este povestea din spatele proiectului pe care l-ați înscris prin @Fondul pentru un viitor mai bun în comunități?
Ideea realizării proiectului a pornit de la identificarea unor nevoi la nivelul comunității noastre școlare. Astfel necesitatea realizării acestui proiect se datorează în primul rând, schimbărilor de pe piața muncii și din familia contemporană și în al doilea rând, fenomenelor socio-economice cu impact asupra elevilor, părinților, cadrelor didactice și comunității locale (șomaj, migrația forței de muncă, inflație, pandemie, școala online etc.). Toate aceste situații duc la instabilitate economică și emoțională, respectiv la absenteism și/sau abandon școlar în rândul elevilor.
Motivele care ne-au determinat să propunem acest proiect:
1) creșterea abandonului școlar în rândul elevilor reveniți din străinătate, cu părinți plecați în străinătate, familii monoparentale, cu situații materială precară, elevi cu cerințe educaționale speciale.
2) elevi indeciși și cu insuficiente competențe de orientare și consiliere în alegerea carierei, astfel încât aceștia să aleagă realist și corect profesia viitoare, pornind de la aptitudini, talente, nevoi, motive, cunoștințe, ofertele de muncă, etc.
3) lipsa unei unei săli multimedia pentru derularea activităților în orientare și consiliere în alegerea carierei în funcție de cerințele de pe piața muncii, pentru a asigura și generațiilor viitoare o pregătire adecvată și eficientă pentru inserția pe piața munci
Cum ați aflat de Fundația Comunitară Iași?
Am primit un telefon de la doamna director adjunct. Mi-a spus că există oportunitatea de a obține o finanțare nerambursabilă pentru a satisface o nevoie a comunității școlare prin intermediul Fundației Comunitare Iași și LIDL. Am răspuns provocării, chiar dacă eram în concediu, 2 săptămâni de lucru la proiect.
Care sunt provocările care au apărut pe parcursul implementării? Cum ați reușit să depășiți momentele de impas?
Principala provocare a fost timpul insuficient pentru multitudinea de activități pe care echipa de proiect trebuia să le realizeze pe lângă programul obișnuit, pe lângă alte proiecte, cursuri și activități în cadrul școlii.
Momentele de impas au fost depășite prin învățare colaborativă pe model peer-learning bazată pe colaborarea echipei de proiect, profesori cu specializări diferite, voluntari, oameni de succes din diferite domenii, psihologul școlar, pentru cei 30 de elevi, pentru a îmbunăți procesul de învățare. Fiecare participant a avut rolul de a învăța și de a fi învățat, iar cunoștințele și experiențele au fost împărtășite în mod egal între membrii grupului.
De ce este important pentru elevi să se implice în activitățile extrașcolare?
Beneficiile implicării în activități extrașcolare pentru elevi vizează:
- îmbunătățirea abilităților și cunoștințelor, prin discuții, dezbateri și schimb de feedback;
- creșterea implicării și motivației;
- îmbunătățirea abilităților de comunicare și colaborare;
- creșterea încrederii în sine;
- dezvoltarea personală și profesională ce vizează facilitarea inserției pe piața muncii;
- încurajarea implicării civice și antreprenoriale.
Cum ar fi arătat proiectul derulat de dvs dacă nu ați fi avut acces la finanțarea oferită de Fundația Comunitară Iași și LIDL?
Fără finanțarea oferită de Fundația Comunitară Iași și LIDL nu am fi reușit să amenajăm sala multimedia pentru realizarea activităților de orientare și consiliere în carieră, tipărirea celor 2 auxiliare didactice: ,, Ghid de dezvoltare a competențelor antreprenoriale elevilor de liceu” și ,,Pași pentru o carieră de succes” și realizarea unor activități ale proiectului.
În sala amenajată prin proiect se vor derula activități de orientare și consiliere în carieră cu psihologul școlii. Materialele tipărite vor fi folosite de profesorii diriginți la orele de diriginție. Elevii din grupul țință al proiectului vor fi voluntari în alte activități ale Asociației.
Anca recomandă: Acolo unde cântă racii, Delia Owens.
O poveste tulburatoare a maturizării unei fete părăsite mai întâi de mamă, apoi de întreaga familie, un omagiu adus naturii, o emoționantă poveste de iubire și misterul unei crime. Nu este nimic imposibil dacă ești suficient de motivat.
***
Acest interviu este realizat de către Ana-Maria Dăscălița, specialist comunicare