Proiectul ECO-ȘTIINȚA a început ca o provocare pentru mine.
13 August 2022
Fondul pentru un viitor mai bun în comunități este un program de finanțare administrat de Federația Fundațiilor Comunitare din România, finanțat de Lidl și implementat prin rețeaua fundațiilor comunitare.
În 2020 Fundația Comunitară Iași a implementat acest program la Vaslui, iar apoi, în 2022, la Botoșani.
Astăzi, împreună cu Iulia Cobzaru, profesor de chimie la Colegiul Economic “Octav Onicescu” Botoșani povestim despre experiența de a forma un grup de inițiativă alături de profesorii de fizică Sandu Liliana Cristina și Brânză Adina și a de a participa într-un program finanțat.
Care este povestea din spatele proiectului pe care l-ați înscris prin @Fondul pentru un viitor mai bun în comunități?
Proiectul ECO-ȘTIINȚA a început ca o provocare pentru mine, pentru a încerca ceva nou și pentru a iesi din zona de confort.
Inițial, la sfârșitul lunii noiembrie, am primit un email de la colega mea de facultate despre faptul că se implementează la Botoșani niște proiecte cu finanțare nerambursabilă, despre Fondul pentru un viitor mai bun în comunități. După vreo săptămână m-a contactat telefonic colega mea de grupă din facultate, Ipate Alina Mirela, care mi-a propus un proiect la gimnaziu. Mi-a plăcut ideea ei și am zis, de ce nu?! Astfel a luat naștere proiectul EDUCAȚIE CU REACȚIE de la gimnaziu.
Fiind profesor de chimie la Colegiul Economic *Octav Onicescu* din Botoșani am contactat câteva colege, de la catedra de fizică si de la cea de turism, le-am povestit despre @Fondul pentru un viitor mai bun în comunități, propunându-le să facem un proiect împreună. După lungi discuții telefonice, numeroase întâlniri și cu sprijinul colegei mele am scris proiectul ECO – STIINTA, între Crăciun și Anul Nou, astfel pe 4 ianuarie am reușit înscrierea lui. Surpriza cea mare a fost cand am vazut proiectul ECO – STIINTA pe lista proiectelor castigatoarea!
Care sunt provocările care au apărut pe parcursul implentării? Cum ați reușit să depășiți momentele de impas?
O primă provocarea a fost turnarea lumânărilor parfumate de către elevii deși nu era trecută activitatea în planul proiectului. Vreau să vă spun că a fost o bucurie mare pentru elevi să își facă propria lumânarea, să o coloreze și să o parfumeze cum doresc, ca mai apoi să o ia acasă. Elevii și-au adus propriile recipiente reciclabile din sticlă pentru turnarea lumanarilor, aromele, dantela și fundițe pentru ornarea lumânărilor. O elevă și-a făcut lumânarea cu condimente Delikat, era un experiment de-al ei, voia să demonstreze că poate folosi condimentele la orice, inclusiv la lumânări. Majoritatea elevilor mi-au zis că au mers la slujba de Înviere cu lumânarea făcută de ei la scoala in cadrul proiectului ECO-STIINTA! A fost o reală bucurie această activitate pentru elevi și nu doar pentru ei, pentru că și colegii mei de cancelarie au apreciat lumânările parfumate.
Cea mai mare provocare a fost realizarea excursiei după doi ani de pandemie, cu un număr mare de elevi de liceu! Dar cu ajutorul colegelor de la proiect am reușit să desfășurăm o excursia care va rămâne vie în amintirea elevilor. Mi-a zis un elev că va ține minte toată viața excursia, ca a fost cea mai frumoasa excursie pe care a avut-o pana acum, în primul rând prin obiectivele vizitate, dar nu în ultimul rând pentru atmosfera frumoasă din excursie „m-am simtit ca in familie”. Tot un elev din clasa a X-a mi-a zis că „chiar dacă de la anul nu mai face chimie, dacă mai fac excursii să îl iau și pe el”. De aceea, la cererea elevilor intenționez la toamnă să organizez o excursie în județul Suceava.
Dacă ar fi să ne împărtășiți un gând din aceste luni de implementare a proiectului, ce ne-ați transmite?
Vă împărtășesc gândurile transmise de elevii Colegiului Economic „Octav Onicescu” implicați în proiectul ECO – ȘTIINȚA:
A fost interesant pentru ca am facut orele diferite fata de celelalte ore.
– Ore minunate și foarte interesante, mai ales obținerea lumânărilor și a săpunului.
– Să avem cât mai multe activități de genul acesta pe viitor deoarece a fost totul foarte frumos și interesant.
– La activitățile proiectului învățăm și ne distrăm, am îmbinat utilul cu plăcutul.
– A fost un proiect interesant, captivant, au fost implicați un număr mare de elevi și am lucrat în echipă.
– A fost o atmosferă relaxantă la activitățile proiectului, cu un vibe bun.
– A fost o experiență minunată (excursia) și ne mai dorim.
– A fost o oportunitate de a cunoaște colegii, de a face lucruri noi.
– V-am cunoscut mai bine și mi-am schimbat părerea despre dumneavoastră.
– Un proiect bine organizat și folositor elevilor care încă nu și-au găsit calea.
– Proiectul ECO – ȘTIINȚA este un pas în reducerea poluării, am aflat cum pot refolosi uleiul ca să fac săpun și am determinat pH-ul diferitelor produse.
– Am rămas plăcut surprinsă de aceste activități din cadrul proiectului ECO – ȘTIINȚA.
– ECO – ȘTIINȚA este un proiect excelent în cadrul căruia se desfășoară multe activități interesante. Mi-aș dori ca acest proiect să nu se finalizeze niciodată.
– Aceast proiect a fost foarte frumos, de la care am învățat foarte multe lucruri noi, am cunoscut și m-am împrietenit cu oameni noi, dar am avut parte și de niște experimente și amintiri de neuitat.
– În concluzie, proiectul ECO – ȘTIINȚA a fost exact ce aveam nevoie.
Voi continua proiectul și după ce se încheie perioada de finanțare realizând activitățile în săptămâna Școala Altfel.
Cred că implicarea eleviilor in activitatile extrascolare are mai multe beneficii, cum ar fi: se creeaza o conexiune mai buna intre elevi, dar si intre elevi – profesori, acumuleaza informatii noi prin joc, prin cooperare, o modalitate de a petrece mai mult timp cu colegii, de a socializa, de a se integra in grupul clasei, modalitate de recreere, de distractie, de a face si altceva, stimuleaza si dezvolta viata sociala a elevilor, elevii acumuleaza amintiri frumoase, experiente si prietenii noi.
Fără finanțarea oferită de Fundația Comunitară Iași și LIDL proiectul ar fi arătat mai simplu și mai sărac, cu mai putine activitati, cu un efort financiar suplimentar atât din partea elevilor cât și din partea profesorilor. Nu aș fi putut realiza la fel de multe lumânări, nu ar fi mers în excursie un numar mare de elevi, plus tabla interactivă, achizițiile de substanțe și aparatură făcute pentru dotarea laboratorului de fizică – chimie.
Iulia recomandă : Puterea magică a gândului: de Dr. David J. Schwartz
****
Acest interviu este realizat Ana-Maria Dăscălița, specialist comunicare.