Educația unui om reprezintă baza acestuia, ea îl definește și de aceea toți ar trebui să investim în primul rând în educație..

12 August 2024

Fundația Comunitară Iași oferă burse atât pentru studiu, cât și pentru performanță. Prin Fondul de Burse in memoriam Dragoș Filipescu, în 2020, l-am cunoscut pe proaspătul licean, Alex Fechet, un adolescent curios și pasionat de matematică.

Astăzi, Alex a terminat clasa a XII-a la Colegiul Național „Costache Negruzzi” și se pregătește pentru admiterea la facultate.

Cine este Alex Fechet?

Alex Fechet este o persoană muncitoare care, prin dorința lui de a evolua și prin ajutorul celorlalți, a ajuns în stadiul curent. Sunt o persoană progresistă, pasionată de tehnologie, care crede că aceasta ne poate ajuta să ne dezvoltăm noi, ca umanitate. Pe de altă parte, nu consider că partea profesională trebuie să-ți acapareze toată personalitatea; mie îmi place să mă relaxez ieșind cu prietenii în oraș, să citesc sau să mă uit la un film sau serial. Mai mult, pentru a descoperi cine sunt eu cu adevărat, am testat foarte multe lucruri în viață: am făcut cursuri de pilot de avion, am participat la concursuri și olimpiade de matematică, informatică, robotică, am învățat să trag cu arma, îmi place kartingul, să călătoresc, să fac sport etc.

Ce răspuns aveai pentru întrebarea „ce îți dorești să devii?”

Când eram copil nu aveam planuri de viitor, în schimb, eram pasionat să descopăr lumea ce mă înconjoară și să o explorez. În mod clar, științele au fost un punct de sprijin în cariera mea. Pe măsură ce am crescut și am cunoscut mai multe persoane, mi-am dat seama că pasiunea mea pentru conceptele gândirii abstracte se poate concretiza în domeniul ingineriei, iar proiectele la care am participat mi-au confirmat că acest traseu pe care doresc să-l urmez mi se potrivește.

Cum reușești să ai rezultate școlare și extrașcolare impresionante și în același timp să fii un adolescent cu o viață socială?

Contrar așteptărilor publicului larg, oamenii care performează în carieră nu sunt neapărat niște genii plasate pe un piedestal, ci sunt oameni obișnuiți care au nevoie de o viață personală și de relaxare. Totuși, acest tip de persoane sunt guvernate de o decizie interioară puternică de dezvoltare și evoluție, care se materializează în timpul zilei. Acești oameni muncesc mai mult decât restul, iar când se relaxează, timpul îl folosesc tot în mod benefic. Dar stilul de viață descris mai sus poate duce foarte ușor la burnout dacă nu se echilibrează. Eu, personal, mă ghidez după principiul „work hard, play hard”, astfel la finalul zilei pot sta liniștit în pat să citesc o carte sau să mă uit pe YouTube. Mă bucur când mă distrez cu prietenii la petreceri și majorate- aceste distracții fiind necesare pentru echilibrul vieții oricărui om, ele nu exclud succesul în carieră.

Care este materia preferată la școală? Cum împaci pasiunile tale cu școala?

Liceul este o perioadă frumoasă și interesantă din viață. Un avantaj al acestuia este faptul că nu îți ocupă în întregime timpul și ai posibilitatea să îți dezvolți hobby-urile și să te redescoperi pe tine. Materia mea preferată a fost matematica, întrucât ea este reprezentarea gândirii abstracte și a rezolvării de probleme. În timpul liceului, m-am maturizat și mi-am dat seama că sunt într-o continuă schimbare. Astfel, practicând hobby-urile, mi-am dat seama că unele dintre ele nu mi se potrivesc, iar altele noi le-au luat locul.

Consider că în România mediul educațional nu este în cea mai bună formă. El este gândit să satisfacă nevoile multor clase sociale, dar din păcate nu se potrivește niciuneia. Materia care se predă este prea multă, iar profesorii sunt nevoiți să-și facă meseria și să o transmită elevilor. Nivelul acesteia este prea ridicat pentru majoritatea elevilor. De exemplu, un copil care dorește să devină medic este nevoit în liceu să învețe la matematică concepte pe care nu le va mai folosi niciodată. Sau, în cazul materiilor care nu se află în prim plan în cadrul acelui profil (spre exemplu pentru mate-info: istorie, geografie, economie, psihologie etc.), de multe ori materia poate fi predată mai interactiv și interesant, dar adesea procesul se rezumă la citit paragrafe dintr-un manual vechi de 20 de ani. Eu am avut noroc și am întâlnit în viața mea profesori care și-au îndeplinit vocația, dar acest lucru nu este des întâlnit, întrucât cadrele didactice nu au condițiile necesare pentru a-și dedica mai mult timp (salarii destul de mici, clasele cu un număr prea mare de elevi, fonduri insuficiente pentru proiecte auxiliare şi multe altele). Personal, consider că educația unui om reprezintă baza acestuia, ea îl definește și de aceea toți ar trebui să investim în primul rând în educație.

Cum a început colaborarea dintre FCI și Alex Fechet?

Pot afirma că Fundația Comunitară Iași este o comunitate în care mi s-a confirmat succesul și am întâlnit oameni doritori să ajute. Relația noastră a început în clasa a IX-a, în 2020, atunci când am fost acceptat la Fondul de burse „Dragoș Filipescu”. În acea circumstanță, i-am cunoscut şi pe profesorii universitari Corina Forascu și Conţiu Șoitu, unii din inițiatorii proiectului, care mi-au schimbat perspectiva despre mediul universitar. În clasa a X-a am continuat cu aceeași bursă, urmând ca în clasa a XI-a să fiu finanțat de o firmă de IT, Expert Network. Aici am cunoscut oameni din domeniul pe care eu vreau să îl urmez și, vorbind cu ei, am înțeles avantajele și dezavantajele pe care le presupune această carieră. În clasa a XII-a am primit bursă de la Centric, unde am primit și un mentor personal, Tudor Tomescu. Acesta era în ultimul an la master și am format o relație foarte strânsă. El m-a ajutat să manageriez stresul examenelor din clasa a XII-a și m-a motivat să muncesc pentru visul meu.

Performanța cere de multe ori sacrificii/compromisuri. Ce ne poți povesti despre competițiile de robotică? De exemplu despre campionatul mondial de robotică FIRST World Championship Houston 2023, despre clubul Robozzi?

Performanța în orice domeniu cere sacrificii, acestea sunt o condiție necesară pentru a excela. Pasiunea și motivația individului sunt vizibile în cât de mult își poate sacrifica viața personală. 

Organizația FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology) este una din cele mai importante în domeniul educației internaționale, întrucât promovează dezvoltarea copiilor prin activități interactive care sunt foarte bine privite de universități și angajatori. Așa cum Dean Kamen, fondatorul FIRST, afirmă „We’re using robots to build kids”, competiția nu este doar despre roboți, ci despre cum copiii se pot dezvolta cu ajutorul tehnologiei. În România, programul FIRST Tech Challenge a luat avânt, fiind la a 8-a ediție, organizatorul acestuia este asociația Nație prin Educație. El a ajuns la peste 200 de echipe, cu un total de peste 3000 de oameni implicați. Această comunitate vine în completarea sistemului de învățământ românesc, întrucât elevii petrec timp după școală pentru a se dezvolta personal și profesional, atât în domeniul STEM, cât și în cel non-tehnic, prin construirea unor roboți și prin numeroase activități ce le desfășoară prin care doresc să ajute alte persoane. 

După experiența în echipa „Peppers” de la Liceul de Informatică „Grigore Moisil” Iași, împreună cu alți colegi negruzziști, am decis că este momentul să înființăm o echipă de robotică și în cadrul Colegiului Național „Costache Negruzzi” Iași, pentru ca mai mulți elevi să aibă oportunitatea pe care am avut-o și noi.

De ce crezi că este important ca fiecare dintre noi să se implice atât cât poate, dar să nu rămână pasiv la ce se întâmplă în comunitate?

Din dorința de a ajuta și a da înapoi comunității din ceea ce am primit, am înființat echipa de robotică. În prezent, am cofondat și o asociație pentru susținerea educației medicale. Deși sunt atribuțiile statului de a avea grijă de cetățenii săi, și noi avem o datorie morală să ne îngrijim de comunitățile noastre și ar trebui să găsim resurse în viața noastră pentru a le ajuta. Doar împreună reușim să construim o Românie mai bună în care pot trăi fericiți și copiii noștri.

Cum arată Iașul în 2030 prin lentila lui Alex Fechet?

După cum se poate observa, țara noastră s-a dezvoltat foarte mult în perioada postcomunistă. Stilul de viață al oamenilor s-a îmbunătățit constant și avem din ce în ce mai multe posibilități, iar valorificându-le, putem crește exponențial. 2030 este un an destul de apropiat, nu cred că vor fi schimbări radicale, dar revoluția tehnologică ne va determina să ne adaptăm. Astfel, se va pune accent mai mult pe imaginație și puterea de inovare a oamenilor, iar task-urile repetitive vor fi eliminate din viața noastră. Majoritatea românilor sunt conștienți de acest fenomen și nu sunt pasivi, dorind să evolueze.

Ne-ar bucura dacă ai recomanda o carte celor care au citit acest interviu.

Nu cred că am o carte care să mă reprezinte, în schimb cred că cel mai bine îmi rezumă viziunea despre viață melodia „Non, Je Ne Regrette Rien” de la Edith Piaf. Deși aceasta a fost lansată în anul 1960, mesajul melodiei este unul gnomic, care înglobează ideea trăirii unei vieți prezente, în care nu mai contează nici trecutul, nici viitorul. Această dorință de a trăi fiecare clipă mă guvernează și mă determină să fiu mulțumit cu viața mea, lucru ce mă motivează să muncesc și pentru un viitor mai bun.

Timp de 4 ani Alex a demonstrat că #bursaFCI este mai mult decât un sprijin financiar, că este o ocazie de a crea relații, de a ieși din zona de confort și să investești în dezvoltarea personală. Îi suntem recunoscători lui și #bursierilorFCI pentru modul în care, ediție cu ediție, ne dau ocazia să îi vedem cum cresc și cum, la rândul lor, devin sprijin în comunitate.