Am remarcat autonomia elevilor de a fi capabili să își planifice singuri sarcini de lucru.

13 August 2022

Fondul pentru un viitor mai bun în comunități este un program de finanțare administrat de Federația Fundațiilor Comunitare din România, finanțat de Lidl și implementat prin rețeaua fundațiilor comunitare.
 
În 2020 Fundația Comunitară Iași a implementat acest program la Vaslui, iar apoi, în 2022, la Botoșani.
 
Astăzi, împreună cu Alin Măntăluță, profesor educație fizică și sport la Liceul Teoretic ”Grigore Antipa” Botoșani, povestim despre proiectul inedit Ora de înot.
 

 
Care este povestea din spatele proiectului pe care l-ați înscris prin @Fondul pentru un viitor mai bun în comunități?
 
Povestea acestui minunat proiect denumit Ora de înot , începe în urmă cu ceva ani, când în municipiu Botoșani reapare posibilitatea, de a practica unele activități acvatice.
 
Încă de atunci, mi-am imaginat cum ar fi să pot avea acces cu elevii liceului, la un bazin de înot și să îi ajut să învețe unele deprinderi sportive specifice înotului.
 
Care sunt provocările care au apărut pe parcursul implentării? Cum ați reușit să depășiți momentele de impas?
 
O primă și o foarte mare provocare a fost planificarea activităților fizice, acest proiect fiind scris în luna noiembrie a anului 2021 în stare de alertă, a trebuit un plan secundar deoarece nu se cunoștea ce va fi de la o săptămână la alta. Fiind o activitate atipică pentru zona noastră că PROIECT EDUCATIV ȘCOLAR, activitatea pedagogică a fost la un nivel maxim. Inițial, elevii au fost neîncrezători în propriile capacități, erau reticienți pentru o astfel de activitate. Această frică, din partea unor elevi, a dispărut după primele 20 de minute la contactul cu mediul acvatic.
 
Momente de impas nu au fost în timpul desfășurării proiectului. Am simțit totuși, un moment de impas în timpul pregătirilor inițiale acestor activități. După prima activitate fizică la piscină emoțiile elevilor, chiar și emoțiile profesorului responsabil de aceste activități, s-au risipit ușor.
 
Dacă ar fi să ne împărtășiți un gând din aceste luni de implementare a proiectului, ce ne-ați transmite?
 
Rămânem cu amintiri frumoase și cu lucruri noi învățate, în aceste luni de implementare a proiectului. Am rămas surprins și am observat, cum elevii așteptau cu nerăbdare ziua când urma să aibă loc sedința de înot. În cele opt ședințe de înot, am remarcat autonomia elevilor de a fi capabili să își planifice singuri sarcini de lucru.
 
Aș încuraja comunitatea să aplice la diverse surse de finanațare, în sfera educației, sănătății, educației ecologice, iar cel mai important este o mare nevoie de amenajarea de locuri de joacă, terenuri de sport în fiecare cartier mare al orașului.
 
Este foarte important și benefic, ca elevii să se implice în activtăți extrașcolare/extracurriculare. Observăm un program tot mai încărcat la școală, cu o multime de activități, am simțit elevii obosiți, nepregătiți fizic post-pandemie, aș putea afirma puțin triști.
 
Importanța participării la această activitate a adus, în primul rând zâmbetul pe chipul elevilor. Apoi, elevii au învățat unele reguli despre utilizarea unui bazin de înot, au aflat unele noțiuni teoretice despre activitățile sportive de natație și cel mai important am învățat tehnica specifică înotului.
 
În concluzie aceaste activități din cadrul proiectului au pregătit elevii pentru viață.
 

 
Fără finanțarea oferită de Fundația Comunitară Iași și LIDL, proiectul Ora de înot , nu ar fi existat sau în cel mai fericit caz s-ar fi desfășurat într-o singură grupă numeroasă, pe o perioadă foarte scurtă de timp.
 
Am avut ocazia de a planifica la grupă un număr optim de elevi, ceea ce a facilitat învățarea motrică, iar perioada de timp în care a avut loc proiectul a susținut consolidarea procedeelor și mijloacelor învățate.

 
Alin recomandă: Un bărbat pe nume Ove, Fredrik Backman
 
****
Acest interviu este realizat Ana-Maria Dăscălița, specialist comunicare.