Răbdarea, perseverența, credința sunt valori care ne definesc și care constituie cheia succesului.

19 August 2024

Fondul pentru un viitor mai bun în comunități este un program de finanțare administrat de Federația Fundațiilor Comunitare din România, finanțat de Lidl și implementat prin rețeaua fundațiilor comunitare.

În 2020, Fundația Comunitară Iași a implementat acest program la Vaslui, în 2022 la Botoșani, iar în 2023 am ajuns la Suceava.

Astăzi, împreună cu profesor Elena Georgeta Adrobotoaei ,coordonatorul pentru proiecte și programe educative școlare și extrașcolare, inițiator a numeroase proiecte la nivelul școlii generale „Miron Costin”, coordonator al Consiliului Școlar al Elevilor, profesor de limba și literatura română povestim despre proiectul „Promisiune către viitor” 

Care este povestea din spatele proiectului pe care l-ați înscris prin @Fondul pentru un viitor mai bun în comunități?

Proiectul „Promisiune către viitor” s-a conturat pornind de la o experiență pe care am trăit-o,  într-o zi de primăvară însorită.

La ora de limba română, discutam cu elevii de clasa a VII-a despre o poezie a lui Ion Pillat. Fereastra era deschisă și cuvintele „Lumină pretutindeni! Primăvară / Și verde proaspăt ca un suflet nou” ilustrau atât de clar lumea de dincolo de pereții școlii, încât părea nefiresc să analizez textul poetic, departe de sursa de inspirație a poetului – natura. O elevă isteață mi-a simțit ezitarea și urmărindu-mi privirea a spus cu îndrăzneală: „Doamna, cum ar fi dacă am face ora de limba română în curtea școlii?”…Și am experimentat! Am improvizat, ne-am adaptat. Activitatea s-a desfășurat pe grupe. A fost puțin dificil, deoarece pentru a redacta anumite materiale ne-am folosit de ce am putut aduce din școală, neavând locuri amenajate, dar rezultatul a fost minunat. Expresivitatea limbajului poetic a fost înțeleasă la un nivel mult mai profund și, la final, pornind de la un element-cheie pe care l-au găsit în curtea școlii (o frunză, o pană, un boboc de trandafir, o piatră cu o formă ciudată sau un fluture) elevii au fost capabili să compună versuri originale. Recitarea acestora a creat atmosfera unui Cenaclu literar în aer liber.

Am avut parte de o experiență minunată, atât pentru copii, care au fost mult mai receptivi și mai creativi, cât și pentru mine, cadrul didactic, care a înțeles că și spațiul în care se desfășoară ora creează premisa unei experiențe de învățare reușite, iar starea de bine este o condiție esențială în realizarea conexiunii dintre elevi și profesor.

Așa apărut ideea că o școală valoroasă ar trebui să aibă oportunitatea de a putea susține ore în aer liber, nu doar pe terenul de sport, ci și într-un loc amenajat, retras de zgomotele străzii, cu iarbă și copaci, un mediu care să inspire și în care natura să fie alături de noi, element esențial în activitatea didactică. Din fericire, exista o curte interioară, ascunsă, ca un spațiu secret ce merita explorat și am decis că acolo s-ar putea amenaja o clasă în aer liber. Această idee a fost pusă pe hârtie și cu ajutorul unei echipe valoroase de profesori s-a transformat în Proiectul „Promisiune către viitor”, înscris la Concursul de proiecte – Fondul pentru un viitor mai bun Suceava.

A fost o onoare și o bucurie pentru noi atunci când, în luna octombrie, am văzut titlul proiectului nostru pe lista câștigătorilor.

Care sunt provocările care au apărut pe parcursul implementării? 

Implementarea oricărui proiect aduce cu sine o serie de provocări, situații neașteptate care necesită capacitatea de a te adapta, de a lua decizii potrivite în fața unor circumstanțe neprevăzute. Spre exemplu, fiindcă proiectul a avut ca obiectiv principal amenajarea unui spațiu în aer liber, lucrările au depins foarte mult de condițiile meteorologice, care de multe ori nu au fost favorabile. Am modificat atunci unele termene, cum ar fi pictarea gardului care nu s-a mai putut realiza în luna noiembrie și s-a decalat abia în luna martie, atunci când vremea ne-a permis această activitate. De asemenea, o parte din materialele de construcție cuprinse în bugetul proiectului, s-au scumpit și acest fapt a dus la regândirea unor achiziții, la căutarea de soluții alternative, care să se încadreze în sumele alocate inițial.

Nu a fost ușor, dar atunci când ai o echipă alături de tine, toate aceste impedimente sunt depășite cu succes. Trebuie să menționez că, în finalizarea proiectului, un rol deosebit l-au avut colegii mei cu ajutorul cărora am luat deciziile potrivite și am organizat activitățile din cadrul proiectului. De aceea, doresc să le menționez numele, pentru că fiecare dintre ei au avut atribuții clare și rezultatul obținut este meritul tuturor. Așadar, Proiectul „Promisiune către viitor” i-a adus alături de mine pe domnul director, prof. Moraru Dumitru și pe doamna director, prof. Gulei Ancuța – Nadia, care s-au ocupat de zona de achiziții și de administrarea fondurilor.

De asemenea, în promovarea proiectului și coordonarea voluntarilor din echipa IT-iștilor, o voi aminti pe doamna profesoară Strugaru Elena – Violeta. În organizarea activităților artistice și științifice, la nivelul claselor gimnaziale și primare, s-au implicat activ prof. Caliniuc Adriana, prof. Pelin Elena -Cosmina și prof. înv. primar Palaghianu Ocsana – Lavinia. Din punct de vedere estetic, conceperea siglei proiectului, realizarea ornamentelor și a picturilor poartă amprenta doamnei profesoare Aneculăesei Mihaela.

În concluzie, reușita unui proiect, depășirea obstacolelor în implementarea acestuia, depinde de oamenii cu care colaborezi, de relația de comunicare eficientă, de viziunea unitară și, nu ultimul rând, de pasiunea și dăruirea oferită de aceștia.

Cum reușiți să găsiți echilibru pentru meseria dvs, participarea la diferite proiecte și viața personală?

Cred că orice persoană care dorește să trăiască conștient și responsabil viața aceasta, care este un dar, caută să mențină un echilibru între viața personală și carieră. Nu poți obține succesul, nici nu-ți poți canaliza energia în a înfăptui obiective valoroase care să schimbe în bine lumea, dacă nu ești împlinit și susținut în plan personal. Secretul constă într-o bună capacitate de organizare și, bineînțeles, în abilitatea de a comunica cu ceilalți. Atunci când coordonezi, participi la un proiect ești într-adevăr ancorat mai mult în această zonă, dar dacă știi să împărtășești celorlalți problemele, temerile sau satisfacțiile pe care le întâmpini, nu ești singur, ești sprijinit și mai aproape în realizarea țelurilor. De aceea spuneam că marile reușite în viață se obțin cu ajutorul celorlalți: familia, colegii, toți cei care fac parte din existența ta (elevii, părinții, partenerii de proiecte etc.)

Proiectul „Promisiune către viitor” este un exemplu în ceea ce am afirmat, deoarece a implicat în mod direct meseria mea, a fost conceput, dedicat actului educativ. Pe parcursul derulării lui, elevii au fost parte integrantă, contribuind în mod direct prin acțiunile desfășurate, astfel încât formarea competențelor lor a fost un obiectiv cu prisosință realizat.

Așa cum am mai spus, echipa mea a fost eficientă și, mai mult decât atât, ceilalți colegi din școală au încurajat și s-au implicat în acțiunile desfășurate și, de aceea pot afirma că Proiectul „Promisiune către viitor” a devenit proiectul „familiei Miron Costin”, cum ne place nouă să ne numim. În viața personală, sunt o norocoasă căci sunt înconjurată de ființe excepționale care mă iubesc, mă susțin, mă cunosc și cu care împărtășesc tot ce se întâmplă în viața profesională. Înțeleg atunci când timpul meu este dedicat mai mult școlii, dar găsim mereu o cale să avem momentele noastre speciale care ne definesc.

Echilibrul nu este ușor de menținut, dar atâta timp cât menții calea corectă, cât te raportezi la ceilalți și nu doar la tine, când știi să dăruiești, dar, în același timp, să ceri și să primești, armonia devine o stare de „a fi”.

Dacă ar fi să ne împărtășiți un gând din aceste luni de implementare a proiectului, ce ne-ați transmite? 

Când îți dorești ceva cu ardoare, trebuie să nu renunți să crezi. Atunci visul se va realiza! Răbdarea, perseverența, credința sunt valori care ne definesc și care constituie cheia succesului.

În ceea ce privește oportunitatea de a aplica diverse contexte de finanțare, voi împărtăși ceea ce am simțit eu. De obicei, membrii comunității trăiesc o anumită teamă că nu vor fi capabili să redacteze corect un proiect sau că nu vor avea putere să îl susțină până la capăt. Am pornit și eu pe acest drum cu îndoielile mele, dar doresc să transmit faptul că sunt nejustificate aceste piedici, dorința de a schimba în bine lumea este cea care devine „motor” în luarea deciziilor și, dacă ai curaj și pasiune, poți! Cred că este necesară o educație și din acest punct de vedere, prin care diferite instituții responsabile să înțeleagă rolul programelor de finanțare și să îndrăznească să scrie proiecte pentru un viitor mai bun.

Realizarea proiectului ar fi fost mai lentă și, cu siguranță, nu am fi reușit într-un timp atât de scurt să achiziționăm toate materialele necesare. De asemenea, construirea amfiteatrului sau realizarea panourilor de afișaj, care au presupus o sumă de bani considerabilă, nu ar fi fost posibilă în totalitate din fonduri proprii. Spațiul ar fi fost amenajat treptat, ca o grădină dedicată recreerii, dar nu cred că ar fi avut potențialul pe care îl oferă astăzi, așa cum s-a conturat în urma investițiilor oferite de Fundația Comunitară Iași și LIDL.

În urma finanțării, am reușit să creăm un loc cu adevărat magic, interactiv, cu deschidere către comunitate, bine organizat, în care sunt spații dedicate jocurilor în aer liber, dar și o zonă în care se poate face studiu propriu-zis, înconjurată de verdeață. Amfiteatrul este potrivit pentru expuneri și activități cultural artistice, iar gardul pictat de elevi cu peisaje viu-colorate completează atmosfera veselă, anulând senzația că te ești în mijlocul unui cartier aglomerat. Consider că pentru Școala Gimnazială „Miron Costin” Suceava amenajarea acestui „hub verde” este o mare realizare și oferă, de asemenea, un exemplu de bună-practică în comunitatea școlilor de la nivelul municipiului.

Fiind conceput în aer liber, spațiul necesită o îngrijire permanentă, de la menținerea curățeniei, îngrijirea plantelor, până la recondiționarea ornamentelor sau revopsire, în cazul deteriorării datorită intemperiilor. Spuneam în revista proiectului că: „Spațiul școlii nu dispare, nu se mută, ci rămâne un element statornic, ca orice bucățică de pământ în care ți-ai lăsat sudoarea și puțin din sufletul tău. Fiecare floare pe care o vom planta, fiecare pas pe care-l vom face, fiecare desen sau joc, toate vor rămâne în memoria de lut, temelie a educației noastre. Ne-am format împreună, ne-am cunoscut, am împărtășit. Am înțeles că putem îmbunătăți ce am realizat și să păstrăm ceea ce este bun. Aceasta este amprenta pe care o lăsăm pentru eternitate!

Un rol deosebit în succesul unui proiect îl are echipa care pune în aplicare obiectivele dorite, așadar este necesar să evidențiez faptul că eroii poveștii

„Promisiune către viitor” sunt în număr mult mai mare. La nivelul claselor gimnaziale, s-a alcătuit un grup de 60 de voluntari, elevi dornici de a participa la acțiuni, în afara orelor de curs. Aceștia au devenit, aș putea spune, „motorul” activităților prin entuziasmul și implicarea lor, mobilizându-și colegii în finalizarea obiectivelor. Au creat un mod de „a fi”, o atitudine molipsitoare, ceea ce a adus schimbări pozitive în atmosfera școlii. Astfel, elevii au descoperit bucuria de a colabora, de a socializa, de a-și valorifica talentele pe care poate ezitau să și le arate. S-au descoperit pe sine și au legat prietenii în afara graniței clasei, au devenit mai încrezători, au învățat să fie lideri și să coordoneze activități destinate colegilor mai mici, din clasele primare.

Recomandarea prof. Elena Adrobotoaei: Despre sensul vieții, părintele Necula

***

Acest interviu este realizat de către Ana-Maria Dăscălița, specialist comunicare