Experienţele de grup încheagă prietenii, dărâmă barierele prejudecăţilor.

27 August 2022

Fondul pentru un viitor mai bun în comunități este un program de finanțare administrat de Federația Fundațiilor Comunitare din România, finanțat de Lidl și implementat prin rețeaua fundațiilor comunitare.
 
În 2020, Fundația Comunitară Iași a implementat acest program la Vaslui, iar apoi în 2022 la Botoșani.
 
Astăzi, împreună cu Elena Alecsa, profesor de educație fizică la Colegiul Național A.T. Laurian Botoșani, promotoare a sporturilor, implicată în proiectul Sporturile-jocurile minții, accesibile outdoor povestim despre importanța proverbului „minte sănătoasă în corp sănătos”.
 

 
Care este povestea din spatele proiectului pe care l-ați înscris prin @Fondul pentru un viitor mai bun în comunități?
 
Oportunitatea de finanțare obținută prin proiectul “Sporturile/Jocurile Minții, accesibile Outdoor”, a fost binevenită răspunzând unor necesități.
 
În acest caz, putem sublinia:
 
– nevoia de spații organizate în aer liber, în care tinerii să poată desfășura activități care să îi scoată din spațiile închise ale claselor în care, de cele mai multe ori, puținul timp liber existent este folosit pentru a „butona” telefonul,
– nevoia de a instrui cât mai mulți elevi, în funcție de particularitățile vârstei, în sporturi și jocuri din categoria celor care dezvoltă logica, spiritul deschis: șah, go, scrable, domino etc. Efectele lor asupra dezvoltării logicii și aptitudinilor tinerilor în formare sunt deja demonstrate.
 
Proiectul a venit în sprijinul tinerilor din colegiul nostru, pentru a-i determina să fie mai activi și pentru a-și dezvolta gândirea critică, deschisă. De asemenea odată cu practicarea jocurilor minții pot să deveni mai toleranți, lipsiți de prejudecăţi. Tinerii iși pot dezvolta astfel abilităţi de comunicare eficientă şi de lucru în echipă.
 
Care sunt provocările care au apărut pe parcursul implentării? Cum ați reușit să depășiți momentele de impas?
 
Cel mai plăcut a fost momentul selectării și achiziționării jocurilor.
 
Așteptarea construirii spațiului alocat pentru joacă a fost mai dificil deoarece vremea nu prea a ținut cu noi. A fost rece și ploaia nu prea a ținut cu noi. Dar totul este bine când se termină cu bine.
 
Odată cu amenajarea/modernizarea spațiului dintre corpuri, în Colegiului Național A.T. Laurian, spațiul este folosit acum de tinerii care sunt dornici să petreacă timpul liber și să exerseze prin jocurile minții, șahul și nu numai.
 
Elevii colegiului pot să socializeze, dar nu în ultimul rând pot aplica activități care necesită reguli de grup. Experienţele de grup încheagă prietenii, dărâmă barierele prejudecăţilor, dau naştere la solidarităţi şi adaptări la situaţii sociale în miniatură.
 

 
Dacă ar fi să ne împărtășiți un gând din aceste luni de implementare a proiectului, ce ne-ați transmite?
 
O activitate extrașcolară, păstrarea spațiului de joacă ordonat și impunerea unor reguli de joacă spre binele tuturor ne solicită. Timpul personal petrecut în activitățile extrașcolare reduce activitatea din cadrul familiei. Dar alături de copii întinerim.
 
Elevii colegiului doresc să și-l petreacă timpul liber, pauzele alături de alți elevi, colegi, alt anturaj. Spațiul școlar le este familial așa că îndrumați de un profesor cu care să-și petreacă timpul și să le propună alte activități și jocuri, să le susțină și să le organizeze timpul în mod plăcut este o oportunitate.
 
Proiectul nostru, și-a propus activităţi pentru elevi să-i ţină aproape de şcoală, să le ofere o alternativă valoroasă în petrecerea plăcută şi instructivă a recreațiilor sau a timpului liber, alături de prieteni, colegi prin activități competitive, extrașcolare.
 
În perioada de final de an școlar am realizat “Școala de vară”, care a atras în continuare elevi în perimetrul construit în cadrul proiectului. Vom continua activitățile și în anul viitor școlar, mai ales că elevii noștri de abia așteaptă. Avem ca obiectiv participarea la competițiile școlare de specialitate. Dorim să participăm cu elevii care s-au pregătit în activitățile proiectului, la Olimpiada șah anul viitor școlar și să sperăm să obținem rezultate foarte bune.
 
Colegiul nostru, prin activitățile din cadrul proiectului, și-a atins scopul bucurându-i astfel pe elevi. De asemenea, am diseminat proiectul în presă și în cadrul cercurilor pedagogice, iar colegii din celelalte școli au fost interesați de importanța unor astfel de proiecte.
 

 
Elena recomandă: Jucătorul de șah, Ștefan Zweig