Invitație la psihoterapie: Dansați tango? Atunci, un step!

9 August 2015

Bursierii susținuți prin Fondul de Burse al Fundației Comunitare Iași au încheiat primele patru luni de sesiuni individuale pentru dezvoltare personală. Ședințele care au început la sfârșitul lunii martie sunt planificate în programul de mentorat coordonat de psihoterapeutul Ana Aurelia Băianu. Tinerii au fost îndrumați de o echipă formată din patru specialiste în psihoterapie și consiliere. Fiecare dintre ei și-a stabilit propriile obiective de creștere personală și a lucrat cu el însuși pentru a-și atinge potențialul.

Ca să-și îmbunătățească relațiile cu părinții și cu prietenii sau ca să-și ridice stima de sine, bursierii au explorat diferite tehnici de cunoaștere și mobilizare. Alături de ei s-au aflat Ana Vasilachi și Magda Smolinschi, psihologi cu pregătire în terapia sistemică de cuplu și de familie. De asemenea, Aida Ciobanu, specialistă în terapiile dinamice de scurtă durată, centrate pe soluție, împreună cu Ana Rîciu au lucrat cu tinerii pentru a depăși obstacolele mentale și emoționale care le îngreunau devenirea.

„Fiecare ședință a fost ca un dans. Trebuie să te adaptezi la ritmul fiecărei persoane. Cu unii dansezi step, cu alții, tango”, explică Ana Rîciu. Cabinetul de psihoterapie este în principal un spațiu al comunicării oneste, iar ședințele se bazează pe ascultare activă. Orice întâlnire începe cu „despre ce vrei să vorbim astăzi?” și creează un context de înțelegere a situației de viață în care se află bursierul, te încredințează Ana.

Tehnici de împuternicire

În funcție de personalitatea lor și de obiectivele pe care le-au urmărit – fie că au dorit să relaționeze mai bine, să-și valorifice resursele interioare, să depășească situațiile de stres sau să fie mai siguri pe ei – tinerii au explorat mai multe tehnici de terapie. Ana Rîciu povestește cum unii dintre ei au completat testul „Cine sunt eu”, scriind zece propoziții care să îi definească. Tot în scopul auto-înțelegerii, bursierii au folosit desenul și modelajul în plastilină, pentru a-și exprima stările de moment, explică Magda Smolinschi. Hărțile mentale i-au ajutat să găsească un sens în situațiile prin care trec și soluții pentru problemele cu care se confruntă.

Ca să-și clarifice obiectivele de viață, au scris scrisori destinate către sinele lor viitor. Cu alte cuvinte și-au scris lor înșiși, cei care vor fi peste doi, cinci ani. Magda povestește că prin coaching și prin tehnica „Zidul” au fost ghidați pentru a-și atinge obiectivele și a depăși blocajele.

Ca să-și îmbunătățească relațiile de familie, au folosit genograma, tehnică bazată pe arborele genealogic. Așa au descoperit ce trăsături și obiceiuri au moștenit părinții, de la familiile în care au crescut, la rândul lor, povestește Ana Rîciu. Tot pentru armonizarea relațiilor cu părinții, bursierii au realizat desene despre familiile lor. Analiza schițelor le-a arătat cum se raportează la fiecare rudă și ce importanță au acesta în scenariul lor de viață. Alteori au redactat scrisori către părinții lor, deoarece în intimitate, emoțiile pot fi uneori mai ușor împărtășite decât prin comunicarea directă.

Până acum, 19 bursieri și trei părinți au ales să-și ofere oportunitatea de-a se îmbunătăți prin ședințe individuale de psihoterapie. Pe parcursul verii cu toții vor lua o pauză, urmând să reia programul de dezvoltare personală în luna septembrie. Vor continua să lucreze pentru a-și ridica stima de sine și pentru a se accepta pe ei înșiși, integrând în personalitatea lor trăsături negate sau respinse. Pentru deblocarea emoțională, cognitivă și acțională vor folosi terapia prin artă, meditația creatoare, dramaterapie și improvizație creativă, cu ajutorul desenului, al modelajului în plastilină și al colajului.

Sesiunile de dezvoltare personală sunt destinate împuternicirii bursierilor, astfel încât să-și poată gestiona viața în mod eficient și creativ. Echipa de psihoterapeute reglează fiecare ședință astfel încât să nu creeze dependență ci, dimpotrivă, să stimuleze independența și libertatea tinerilor.