Mesajul transmis odată cu sfârșitul orelor de robotică: “A fost cea mai frumoasă oră de informatică…” este pentru noi un feedback suficient
27 August 2022
Fondul pentru un viitor mai bun în comunități este un program de finanțare administrat de Federația Fundațiilor Comunitare din România, finanțat de Lidl și implementat prin rețeaua fundațiilor comunitare.
În 2020, Fundația Comunitară Iași a implementat acest program la Vaslui, iar apoi în 2022 la Botoșani.
Astăzi, împreună cu Mihaiela Tunea, profesor de informatică la Colegiul Național A.T. Laurian Botoșani, coordonatoarea proiectului Atuuri pentru o carieră de success – Robotică și imprimare 3D, povestim despre importanța unui club de robotică la școlile din România.
Care este povestea din spatele proiectului pe care l-ați înscris prin @Fondul pentru un viitor mai bun în comunități?
În anul școlar 2019 am fost selecționată alături de colega mea Liliana Mihaela Pricope să participăm, în cadrul unui proiect ERASMUS, la un curs de robotică în Italia. Mobilitatea a avut loc în 2020, datorită pandemiei. Dar până la plecare, ca orice profesor autodidact ne-am pregătit în avans și am observat că nu este suficient partea teoretică ci partea practică este mult mai importantă. Ne-am achiziționat personal roboți, am participat la cursurile NEXTLAB alături de elevii noștri și a observat că aceștia sunt atrași de activitatea chiar online. Elevii chiar au câștigat machete, au construit roboții și i-au pus în mișcare.
După terminarea cursului una din probleme a fost să obținem un opțional dar cu ce să lucrăm? Nu aveam kituri pentru elevi. Domnul director a aflat de concursul dumneavoastră, am aplicat și proiectul nostru a fost unul câștigător.
Care sunt provocările care au apărut pe parcursul implentării? Cum ați reușit să depășiți momentele de impas?
Cea mai mare provocare a fost să achiziționăm dispozitivele pentru laborator. Odată cu războiul vecinilor noștri toate site-urile de la care puteam achiziționat materialele nu mai aveau produsele în stoc sau prețul era foarte ridicat. De multe ori a fost nevoie să plătim transportul, vama la un preț nu foarte plăcut.
Nu pot să spun că este ușor să lucrezi într-un proiect școlar. Te solicită. Este necesar pregătire suplimentară ca și cadru didactic. Bineînțeles de multe ori este în detrimentul familiei. Cadrul didactic care participă la activități extrașcolare, este nevoit să reducă activitatea familială. Dar pentru un scop nobil eu zic că merită efortul rezultatele vin și sunt destul de plăcute.
Dacă ar fi să ne împărtășiți un gând din aceste luni de implementare a proiectului, ce ne-ați transmite?
Noi am început activitățile proiectului, avem clubul de robotică visat. Copii sunt curioși, atrași de ce facem la ore. Zâmbetul lor ne uimește și mesajul transmis odată cu sfârșitul orelor de robotică: “A fost cea mai frumoasă oră de informatică…” este pentru noi un feedback suficient.
Vom continua și anul viitor cu elevii noștri să parcurgem orele de robotică ca activități extrașcolare urmând dacă va fi posibil să solicităm direcțiunii ore de opțional.
În mare parte noi ne atingem scopul pentru elevii din Colegiul nostru. Am realizat diseminări fie în presă, fie în cadrul cercurilor pedagogice, iar colegii din celelalte școli au fost interesați. În continuare vom publica rezultatele nostre dacă bineînțeles le vom obține la concursurile de specialitate. De exemplu la Olimpiada de inovare și creație digitală “InfoEducație 2022” – una dintre secțiuni este și robotica.
Fără sprijinul financiar din acest proiect nu am reușit să avem toate materialele didactice, poate achiziționam doar câteva dispozitive de lucru din banii noștri sau poate că solicitam părinților să ne ajute.
Mihaiela recomandă: cursurile Arduino puse la dispoziție de Robofun, Program an LED Light Show | Tinkercad, Microsoft MakeCode for micro:bit (microbit.org), cursul ECDL ROBOTICS.
****
Acest interviu este realizat Ana-Maria Dăscălița, specialist comunicare