Avem puterea extraordinară de a ne aduna să facem bine, în cele mai dificile momente.

11 August 2022

În februarie 2022 alături de Asociația Civica și Fundația Serviciilor Sociale Bethany am reactivat Fondul de Urgență pentru a veni în întâmpinarea nevoilor refugiaților ucraineni.
 
Asociația Civica este un partener cu care avem o colaborare de lungă durată, însă, astăzi, împreună cu Oltița Volovăț, voluntar CIVICA și coordonator situații de urgență în cadrul asociației, descoperim puterea colaborării și a voluntariatului.
 

 
Cine ești, Oltița Volovăț?
 
Sunt strateg în marketing la NNC Services, cu experiență în zona de gestionare a situațiilor de criză atât în cadrul companiilor, cât și în societatea civilă, voluntar de peste 4 ani în cadrul asociației Civica. Încerc să gestionez (și să nu generez) situații de criză, coordonând atât echipa de voluntari, cât și resursele financiare și logistice.
 
În februarie am fost nevoiți să reactivăm Fondul de Urgență, Asociația Civica și-a asumat rolul de a mobiliza și organiza echipe de voluntari, dar și de a colabora cu autoritățile, instituțiile locale sau centrale care coordonează intervențiile din teritoriu. Cum este rolul de coordonator pentru tine?
 
Rolul organizațiilor neguvernamentale într-o situație de urgență este să răspundă imediat, cu soluții, chiar ieri, la o situație generată astăzi. Ca să poți să acționezi în situații noi trebuie să apelezi la metode creative. Astfel că noi am acționat încă din primele ore ale conflictului, înainte să fie publicate ordonanțele și este firesc să fie așa. Conform studiilor publicate de Harvard Kennedy School, societatea civilă are capacitatea de a răspunde mai bine și mai prompt în primele zile ale unei situații de urgență.
 
Coordonarea situațiilor de urgență este numele unui program mai atipic al Asociației Civica, un program adhoc care răspunde într-un mod ager solicitărilor, inițiat în perioada pandemiei și reactivat pentru a ajuta refugiații ucraineni. Coordonarea este complexă, uneori epuizantă, dar și motivantă. Însă și Civica mi-a dat voie să încerc, m-a lăsat să învăț din propriile greșeli ca să știu să gestionez mai bine în viitor.
 
Am recrutat voluntari care și-au oferit timpul atunci când noi aveam nevoie de ei, dar și când alte ONG-uri aveau nevoie de voluntari. Am asigurat traduceri în aeroport, la Vama Sculeni, la centrul de tranzit Bethany. De asemenea, am coordonat două centre de refugiați din căminele T8 și T20, am asigurat procesul logistic de a găti și a livra mâncare, ajungând și la 2.000 de porții zilnic, in zilele de vârf.
 
Am fost în prima linie, dar momentan oferim mai multă consultanță și sprijin celor care au preluat centrele de la T8 și T20 din Tudor Vladimirescu, destinate refugiaților din Ucraina.
 
De ce este importantă colaborarea dintre ONG-uri?
 
Unde-s mulți, puterea crește! ar trebui să fie un slogan al fiecărui om implicat în ONG. Eforturile mici și dispersate nu au impact, ci arată, mai degrabă, o mentalitate delăsătoare și distructivă. Ca să facem bine, trebuie să fim uniți și să ieșim de pe Facebook.
 
Faptul că am lucrat în echipă cu încă două ONG-uri a fost un beneficiu pentru mine. Deși fiecare are rolul bine definit, este important să știm că ne putem baza unii pe ceilalți în situații de urgență și că acționăm împreună pentru un bine mai mare.
 
Pentru că rolul meu este mai atipic și pentru că nu sunt zi de zi implicată în activitățile specific ONG-urilor observ tendința ONG-istului de a-și lua câte o bucățică din ceva și de a uita să coopereze. ONG înseamnă colaborare, înseamnă sprijin și ONG-ul te învață să ceri în numele comunității, nu al tău.
 

 
Când și cum îți găsești timp pentru a face voluntariat?
 
Dorind să ajut am ajuns să fac voluntariat. În perioada liceului eram alături de copiii care făceau dializă la Spitalul „Sf. Maria”, apoi mi-am dedicat timpului salvărilor puilor de pisică fără adăpost, sunt voluntară și în prezent pentru campania „Ai cumva o păturică?”, iar după ce am participat la două misiuni internaționale umanitare mi-am dorit să ajut mai mult și așa am ajuns să îi cunosc pe cei de la Civica.
 
Hai să ajut și cum pot să ajut? vin și din faptul că îmi cunosc foarte bine capacitățile, știu că sunt un conector în comunitate și este un rol asumat pe care încerc să îl folosesc în beneficiul asociației. A face bine, că să fim bine este o mantră personală pe care încerc să o cultiv și în comunitățile din care fac parte.
 
Cred că orice acțiune are un impact. Chiar și o acțiune simplă de a nu arunca gunoiul pe jos, de a ajuta un bătrân cu sacoșele de la piață. Orice gest are efectul lui și nu trebuie gândit măreț. Nu toți trebuie să construim o școală ca să aibă sens efortul și timpul nostru. Sentimentul de recunoștință îl primești imediat și când faci un gest mic.
 
Atunci când îți dorești, găsești timp. Nu trebuie să te descurajezi că trebuie să aloci mult timp voluntariatului, dacă ai doar o oră pe săptămână disponibilă este de ajuns.
 
Cea mai mare piedică ne-o punem noi înșine, ne descurajăm și găsim scuze că nu avem aceleași abilități ca X sau Y. Dar în viața de voluntar sunt perioade și perioade, sunt luni în care nu pot aloca nicio oră voluntariatului și sunt perioade în care cauzele pe care le susțin sunt pe primul loc și job-ul pe locul doi.
 
De asemenea, este important să găsești și o echipă care să te sprijine, voluntariatul este despre a oferi, dar și despre a ști să ceri ajutorul când este nevoie.
 

 
Cum a fost colaborarea cu Fundația Comunitară Iași?
 
O colaborare imediată, constantă. FCI răspunde prompt la cerințele și nevoile noastre. Ne place că oamenii de la FCI sunt exigenți, că ne pun multe întrebări și ne fac să ne definim mai în detaliu cerința și nevoia. De multe ori apariția FCI în dialog a adus obiectivitate la masă și aveam nevoie de asta pentru că problemele din teren te impactează emotional și, uneori, vezi soluțiile prin lentila emoțională.
 
Olti recomandă : Factfulness. Zece motive pentru care interpretăm greșit lumea și de ce lucrurile stau mai bine decât crezi – Anna Rosling Ronnlund, Hans Rosling, Ola Rosling
 
Link studii: https://www.hks.harvard.edu/centers/research-initiatives/crisisleadership/publications
 
****
Acest interviu este realizat Ana-Maria Dăscălița, specialist comunicare.