Eventual, cineva marchează golul, dar jocul e făcut de echipă.

5 August 2024

Fondul pentru un viitor mai bun în comunități este un program de finanțare administrat de Federația Fundațiilor Comunitare din România, finanțat de Lidl și implementat prin rețeaua fundațiilor comunitare.

În 2020, Fundația Comunitară Iași a implementat acest program la Vaslui, în 2022 la Botoșani, iar în 2023 am ajuns la Suceava.

Astăzi, împreună cu profesor Rodica Zimbru, directorul Școlii Gimnaziale nr. 10, coordonator de proiecte europene, formator național pentru educația adulților, profesor de limba și literatura română,  povestim despre proiectul „Ajutor la prim-ajutor” .

Care este povestea din spatele proiectului pe care l-ați înscris prin @Fondul pentru un viitor mai bun în comunități?

În primul rând, se cuvine să menționez că sunt cadru didactic de peste 38 de ani, în aceeași școală, în care am intrat la vârsta fragedă a majoratului. O școală din care nu am mai plecat.

Și de-a lungul acestor ani, au crescut sub ochii mei generații de copii, deveniți adulți, părinți, unii chiar bunici. Și în tot acest timp, nici programele școlare, nici Curriculumul Național nu au prevăzut lecții de predare a cunoștințelor de acordare a primului ajutor, ca și modalitate de implementare a educației pentru sănătate. S-a tot vorbit despre alimentație sănătoasă, ba chiar s-a derulat în școală un astfel de proiect, de evitare a produselor ce conțin aditivi alimentari, despre educație pentru un mediu curat, despre evitarea sau reducerea consumului de plastic. Toate acestea, materializate, în școala noastră, în proiecte, cele mai multe, cu finanțare europeană.

În august, anul trecut, școala noastră a găzduit Universitatea MERITO, organizată de prof. Daniela Ceredeev, profesor MERITO și inspector școlar, un eveniment de marcă, la care au participat aproape 100 de cadre didactice, iar printre participanți, alături de alți profesori MERITO, a fost și prof. Cristina Dudan, de la la Colegiul National “Radu Negru”, Brasov, care a adus cu ea materiale și a prezentat concret tehnici de prim-ajutor, inclusiv de utilizare a defibrilatorului AED, manechine și alte materiale. A fost momentul unui declic. Și, ca din întâmplare sau… așa a fost să fie, am găsit pe Facebook informația referitoare la finanțarea de proiecte de către Fundația Comunitară Iași și Lidl România prin programul național „Fondul pentru un viitor mai bun în comunități”.

Mai erau două zile până la încheierea apelului la proiecte. Și așa s-a născut ideea acestui proiect, pornind de la prezentarea făcută de doamna Cristina Dudan, de la nevoia stringentă de a oferi cadrelor didactice și nedidactice din școală, dar și elevilor, informații de bază în ceea ce privește acordarea primului ajutor.

Care sunt provocările care au apărut pe parcursul implementării? 

Provocările nu au fost multe. Pentru că proiectul a avut o traiectorie liniară: achiziționare de materiale, utilizabile pe durata proiectului și după finalizarea lui, realizarea de sesiuni de instruire a cadrelor didactice și a elevilor, apoi diseminare și valorizare.

Totuși, provocarea cea mai mare a fost găsirea unei persoane dispuse să realizeze sesiunile de formare așa cum ni le-am dorit noi. Și am mers pas cu pas, pornind de la universitate și Facultatea de Medicină din Suceava, de unde am ajuns exact la persoanele potrivite: un medic și o asistentă de la ATI, dr. Adrian Vasilcovici și asistenta Anca Corniciuc, doi oameni minunați, cu competențe pedagogice, cu răbdare, cu calități oratorice deosebite și cu disponibilitatea de a împărtăși.

O altă provocare a fost faptul că aceste sesiuni trebuiau să se plieze atât pe programul cadrelor didactice, cât și pe cel al formatorilor. Și atunci, compromisul a fost ca ele să se deruleze sâmbăta.

De ce este important pentru elevi să se implice în activitățile extrașcolare?

Activitățile extrașcolare sunt o modalitate de ”learning by doing”, pentru că elevii sunt puși în situații concrete de învățare. Acestea pot lua diferite forme, care se detașează de constrângerile didactice referitoare la rigorile lecției, la perspectiva notării sau spațiul școlar adecvat. În acest fel, dincolo de contextul școlar, elevii pot interacționa mai detașat, se pot manifesta natural și aproape întotdeauna, actul învățării se declanșează spontan, fără constrângeri.

Dacă ar fi să ne împărtășiți un gând din aceste luni de implementare a proiectului, ce ne-ați transmite? 

Perioada de implementare a proiectului a fost una extrem de valoroasă pentru noi, ca și instituție de educație, ca și comunitate de învățare. „Ajutor la prim-ajutor” a devenit o poveste. O poveste cu final fericit, în care și colegii noștri de la catedră, și elevii au auzit de mai multe ori ideea că dacă niște informații de bază despre acordarea corectă a primului ajutor sunt cunoscute de noi toți, atunci putem fi mâna care face diferența între a fi și a nu (mai) fi, putem fi noi secunda care oprește timpul în loc și o viață poate rămâne… viață.

Dacă nu am fi avut acces la această finanțare, proiectul nu ar fi existat. Se cuvine să menționăm faptul că doamna prof. Șalar Mihaela, care predă biologie în școala noastră, participă anual la concursul județean ”Sanitarii pricepuți”, un concurs pretențios, de cunoștințe teoretice și practice. Dumneaei a pregătit, ani la rând, echipajele, cu materiale împrumutate de la alte școli, cu aparatură rudimentară, și cu toate acestea, a câștigat numeroase premii. Școala a achiziționat un manechin și niște materiale pentru orele de biologie, din fonduri ale unui proiect Erasmus+, însă nu se pretează neapărat pentru acordarea primului ajutor. Acest proiect a facilitat dobândirea, de către elevi, a unor cunoștințe și abilități privind acordarea primului ajutor, ce au fost prezentate, apoi, unui grup de aproximativ 70 de părinți, care au fost extrem de plăcut impresionați de prestația copiilor lor.

Ne propunem să continuăm proiectul pentru că avem materialele, avem informația, cei doi formatori au creat o broșură foarte bine structurată, a fost multiplicată, cu ajutorul grantului din proiect, și oferită cadrelor didactice și celor peste 300 de elevi de la clasele a VII-a și a VIII-a. Ea poate fi oferită și în varianta pdf, încărcată de diriginți pe grupuri de comunicare. Școala va solicita prezența celor doi formatori și în următorii ani, poate în săptămâna altfel, sau în intervale agreate, pentru demonstrații corecte și informații pertinente. Cât despre remunerarea formatorilor, școala are în vedere utilizarea de surse proprii.

Atunci când faci lucrurile cu măsură, atunci când ești organizat, când ceea ce dorești să realizezi are un sens, echilibrul vine de la sine. Și mai e ceva, un ”condiment” care nu lipsește din activitatea de zi cu zi din școala noastră: munca în echipă. Sunt lucruri pe care nu le poți realiza de unul singur. E ca într-un meci de fotbal. Eventual, cineva marchează golul, dar jocul e făcut de echipă. Altfel ar fi foarte greu.

Recomandări prof. Rodica Zimbru: Doctorul Au-mă-doare, Kornei Ciukovski, Doctorița, Alexandra Stuart, și Doctorul, Noah Gordon.

Cărți despre asumare, despre grija față de celălalt, despre provocări, iluzii, speranțe, acceptări.

***

Acest interviu este realizat de către Ana-Maria Dăscălița, specialist comunicare